BLOGI

Uratarina: Työ helpparissa vaatii nopeita hoksottimia

Fluentin asiakastuessa ja henkilöstöhallinnossa työskentelevä Saana Peiponen kokee saaneensa kehittää omaa osaamistaan Fluentilla haluamaansa suuntaan. Palkitsevinta työssä on aidon arvon tuottaminen asiakkaille.

Saana Peiponen, 34, päätyi Fluent Progressin palveluasiantuntijaksi osin verkostojen ja osin sattuman kautta keväällä 2023. Saanan ammatillinen polku asiakastuessa ulottuu aina seitsemän vuoden päähän Fastroille, jossa myös Fluentin juuret ovat.

”Työskentelin Fastroin asiakastuessa useita vuosia, ja tuolloin työkavereinani oli paljon sellaisia henkilöitä, jotka ovat sittemmin siirtyneet Fluentille. Heidän kauttaan satuin kuulemaan, että Fluentilla olisi avautumassa asiakastuessa paikka, joka voisi mahdollisesti kiinnostaa minua, ja päätinkin sitten hakea paikkaa”, Saana kertoo.

Aluksi Saana työskenteli ainoastaan Fluentin asiakastuessa, mutta sittemmin työnkuva täydentyi myös henkilöstöhallinnollisilla asioilla, mistä Saana kertoo olevansa iloinen.

”Itse asiassa haaveenani on ollut päästä työskentelemään jossakin vaiheessa HR:ssä, mutta minulla ei ole siitä aiempaa kokemusta, joten nyt on ollut mukavaa päästä kokeilemaan edes pienimuotoisesti, mitä kaikkea työhön käytännössä kuuluu.”

Tukipyynnöistä aamiaisten järjestämiseen

Saana on koulutukseltaan BBA eli Bachelor of Business Administration. Opintojen jälkeen Saana kertoo haaveilleensa markkinoinnista ja toimineensa myös Fastroilla aluksi markkinoinnin tiimissä, mutta jo pian hänen urapolkunsa alkoi suuntautua asiakaspalvelutehtävien pariin.

”Silloin helpdeskissä oli henkilöstövajausta, joten päätin kokeilla sitä, kun sain tilaisuuden. Olen aina tiennyt, että tahdon tehdä ihmisten kanssa töitä, koska olen muutenkin niin sosiaalinen. Työ osoittautui minulle ihan huippuhyväksi ja alkoi heti tuntua omalta”, Saana muistelee.

Haaveenani on ollut päästä työskentelemään HR:ssä, mutta minulla ei ole siitä aiempaa kokemusta, joten nyt on ollut mukavaa päästä kokeilemaan, mitä kaikkea työhön käytännössä kuuluu.

Fluentin asiakastuessa päivät täyttyvät Saanan mukaan monipuolisista työtehtävistä, joista tärkeimpiä on asiakkaiden tukipyyntöihin vastaaminen. Tukipyyntöjä tulee sekä puhelimitse että sähköpostitse, ja ne liittyvät usein Fluentin sovellusten toiminnallisuuksiin ja käytön ongelmiin.

”Jos sovelluksissa ilmenee bugeja, ne on toki raportoitava sisäisesti eteenpäin. Teen paljon yhteistyötä esimerkiksi tuotepäällikön kanssa, joka taas vie tarvittaessa asian eteenpäin ohjelmistokehityksen tiiminvetäjälle”, Saana kuvailee.

HR-puolella Saanan arkeen kuuluvat toimiston erilaiset juoksevat asiat, kuten yhteisten aamupalojen järjestäminen ja työsuhde-etujen pitäminen ajan tasalla.

”Toisinaan arki on varsin hektistä, ja hoidettavat asiat menevät pahastikin päällekkäin. Kyse on aina kuitenkin vain päivistä, maksimissaan viikoista, minkä jälkeen rennommat ajat taas koittavat. Ihminen ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, niin se vain on – kyllähän kaikki sen tietävät, joten sitä pitää yrittää olla stressaamatta liikaa”, Saana toteaa.

Kommunikaatiotaidot ovat kaiken a ja o

Työ asiakastuessa vaatii Saanan mukaan ennen kaikkea hyviä kommunikaatiotaitoja, kykyä kuunnella asiakasta ja yhdistellä lankoja toisiinsa ongelmien ratkaisemiseksi – tarvittaessa nopeastikin.

”Pitää osata hahmottaa hyvin kokonaisuuksia ja toisaalta kiinnittää myös huomiota yksityiskohtiin. Täytyy myös uskaltaa kysyä asiakkaalta ja sanoa ääneen omat ajatukset.”

Sehän on parasta, kun pystyn helpottamaan asiakkaan työtä.

Teknistä osaamista asiakastuessa vaaditaan siinä määrin, että omat sovellukset ja niiden käyttö täytyy tuntea pintapuolisesti hyvin.

”Täytyyhän minun osata kertoa asiakkaalle, mitä mistäkin napista tapahtuu tai pitäisi tapahtua, ja mitä missäkin näkymässä pystyy tekemään. Sen sijaan niin sanotusti konepellin alta minun ei tarvitse osata tehdä asioita, eli tavanomainen tekninen osaaminen riittää”, Saana toteaa.

Tärkeinä etuina ketteryys ja työnkuvan joustavuus

Palveluasiantuntijan työ on Saanan mukaan yrityksen sisäisestikin varsin sosiaalista.

”Tuotepäällikön lisäksi olen yhteyksissä myös tiiminvetäjiin ja toisaalta myyntiin – myyjät tietävät ennen kaikkea, mitä asiakkaalle on luvattu”, Saana miettii.

Palkitsevinta palveluasiantuntijan työssä on Saanan mukaan aidon arvon tuottaminen asiakkaalle.

”Sehän on parasta, kun pystyn helpottamaan asiakkaan työtä.”

Fluentin asiakastuessa työ tapahtuu arkipäivisin virka-aikana, mikä on ollut Saanan mukaan helppoa sovittaa lapsiperhearkeen. Fluentin yrityskulttuuria hän kuvailee hyvin matalan hierarkian kulttuuriksi, minkä hän kokee erityisen positiivisena.

”Täällä toimitaan ketterästi, mistä pidän. Lisäksi olen päässyt kehittämään itseäni vapaasti haluamaani suuntaan, mikä on tosi iso etu”, Saana summaa.